Кому на руку електромобільна бум?
Майбутнє – за електричними транспортними засобами. Зниження вартості тягових батарей, постійно посилюються норми викидів і привабливі регуляторні стимули підтримують світову тенденцію до зростання продажів електромобілів.
Протягом наступних п'яти років попит на електричні транспортні засоби (EV) і системи зберігання електроенергії (ESS), як очікується, досягне рекордних темпів зростання: 20% і 10% відповідно.
Нові розробки і розвиток технологій посилили значення електричних батарей у якості життєздатного джерела енергії для транспортних засобів. І це вплине на сировинні ринки – можна з великою ймовірністю стверджувати, що виробники літію, кобальту, графіту, нікелю, алюмінію і міді зможуть отримати більшу вигоду з швидко зростаючого попиту на EV - і ESS-батареї.
Чому батарейний бум почався зараз?
Попит на електромобілі зростає завдяки зниженню вартості батарей, посиленим екологічним нормам і впровадження урядом багатьох країн регулюють стимулів (звільнення від сплати податків, субсидії тощо).
Цільовий рівень автомобільних викидів згідно з директивами ЄС до 2020 р. повинен скласти не більше 95 г/км, в Японії – 105 г/км, в Китаї – 117 г/км Для США цей показник запланований на рівні 93 г/км до 2025 року. Проте досягти таких рівнів неможливо, якщо в транспортних парках перерахованих країн не буде збільшуватися частка EV: на сьогоднішній день усереднена емісія шкідливих речовин автомобілями становить 200 г/км.
Нові технології дозволили значно збільшити енергетичну щільність батарей(кількість кВт*год, запасаемых в одному кілограмі батареї, – ON) при істотному зниженні їх вартості. Так, у 2008 р. вартість батарейного кіловат-години становила близько $1000. У 2015 р. Міжнародне енергетичне агентство (МЕА) визначило цей показник на рівні $250, а до 2022 р. вартість зберігання кіловат*години опуститься до $150. Таке зниження призведе до поступового відвикання электромобильной і батарейної від стимулювання галузей та дотацій.
Кардинальні зміни відбуваються і у сфері виробництва електроенергії. До 2035 р. на поновлювані джерела енергії, як очікується, припаде до 50% зростання глобальної енергогенерації. При цьому потрібно значно більшу кількість накопичувальних акумуляторів для зберігання виробленої енергії. Такі батареї необхідні також для стабілізації електромереж в періоди пікових навантажень.
Сьогодні світовий обсяг зберігання електроенергії становить близько 250 МВт. Очікується, що до 2023 р. він зросте до 14 000 МВт.
Літієві батареї: «Сіль для салату»
Відповідаючи на питання про те, чи не призведе EV-бум до зниження пропозиції на литиевом ринку, засновник і генеральний директор компанії Tesla Ілон Маск сказав: «... це як сіль для салату»! При цьому він підкреслив, що осередки электромобильных батарей складаються, у першу чергу, з графіту і нікелю.
Своєю відповіддю Маск, по-перше, спробував розвіяти побоювання, що світ потрапить в епоху літієвої залежності; по-друге, наголосив дуже високу ймовірність зростання цін на нікель і графіт через збільшення попиту на електромобільні і накопичувальні батареї.
Сьогодні вже очевидно, що найближче майбутнє за батареями на основі катодів літієвих, в яких частка «енергетичного металу» становить приблизно 30% від ваги. Решта припадає на графіт, нікель і кобальт.
За даними Credit Suisse Global Equity, у 2025 р. попит на карбонат літію збільшиться з сьогоднішніх 200 тис. т до більш ніж 500 тис. т. При цьому попит на анодний графіт (близько 8% ваги батарей), збільшиться з 90 тис. т в поточному до 400 тис. т в 2020 році.
Як отримати вигоду?
Постачання сировини акумуляторного класу вже відстають від попиту, що привело до відповідного зростання цін. Дисбаланс між попитом і пропозицією, ймовірно, посилиться з закінченням будівництва 12 нових батарейних мегазаводов, запуск яких дозволить до 2020 р. втричі збільшити випуск батарей.
Враховуючи складну ситуацію, Credit Suisse очікує дефіцит поставок літію, графіту і кобальту.
Виробники міді і алюмінію також отримають користь з цієї тенденції. В електромобілях використовується в три рази більше міді, ніж у традиційних транспортних засобах, в той час як алюміній активно застосовується для полегшення конструкції, що дозволяє збільшити автономність EV. Крім того, алюміній використовується в батареях в якості конструкційного матеріалу.
Електромобільна бум обіцяє великі вигоди не тільки гірничодобувної індустрії і виробникам батарейного сировини. Збільшення продажів EV принесе додатковий прибуток автовиробникам. В першу чергу, тим, хто налагодить випуск EV з високим рівнем автономії, які будуть лише трохи дорожче традиційних автомобілів.
І, нарешті, незважаючи на необхідність значних капіталовкладень у будівництво електричних станцій зарядки (ЭЗС), компанії, що інвестують у відповідну інфраструктуру, як очікується, також зможуть отримати більшу вигоду з EV-буму.
Переклад OilNews