Вуглець. З покришок в акумулятори.
Одним з глобальних ресурсів вуглецю надходить на територію України, не рахуючи графіту з Китаю, є автомобільні покришки. Вступаючи на територію країни протягом року відпрацювавши свій ресурс, вони десятками років лежать на полігонах твердих побутових відходів практично не розкладаючись. Спалювання даних відходів заборонено з-за великого виділення шкідливих елементів в атмосферу. А про розумне використання даного, практично не обмеженого ресурсу, замислюються одиниці.
Хоча в умовах енергетичної кризи варто було б. Одним з найвідоміших, але на жаль мало застосовуваних способів утилізації гуми та пластику є низькотемпературний піроліз в безкисневому середовищі. В результаті піролізу отримують піролізні рідина, що є гарним пічним паливом, а також прекурсором для отримання світлих нафтопродуктів.
Також, крім піролізної рідини переробка покришок методом піролізу дає технічний вуглець придатний для використання у виробництві штучного графіту, виплавки вуглецевих сталей і в будь-якому іншому виробництві в якості високоякісного замінника коксу.
Також техвуглець, після невеликої переробки, можна застосовувати в якості гарного адсорбенту для видалення хімічних забруднень рідин і газів. Крім того, застосування техвуглецю можливо в системах пиловугільного вдування на металургійних комбінатах, а також в опалювальних котлах побудованих за принципом вдування пиловугільного палива, все це може служити зниження енергозалежності України.
Але зараз у світі стоїть питання не тільки про утилізацію покришок і переробки відходів утилізації. А і про отримання високотехнологічних продуктів з високою доданою вартістю.
З розвитком енергоефективних технологій і спробою переведення автотранспорту на електричну енергію істотно зріс попит на літій-іонні акумулятори великої потужності, так як вони є найбільш ефективним способом збереження великої кількості енергії. У гонитві за збільшенням ємності акумуляторів все більше і більше ресурсів витрачається на їх виготовлення. Здавалося б основа літій-іонного акумулятора - літій, однак високочистий графіт також міститься в акумуляторі турбує науковців і при масовому виробництві літій-іонних акумуляторів великої ємності саме вартість особочистого графіту буде основною проблемою.
Науковці лабораторії Oak Ridge в надії запобігти цю проблему розглядають старі автомобільні покришки в якості ресурсу високочистого графіту для виготовлення анодів літій-іонних батарей. Новий процес дозволить істотно скоротити кількість покришок на планеті і заощадити на виробництві акумуляторних батарей. Суть процесу переробки полягає в попередньому подрібненні гуми, після чого з розтертих в порошок шин хімічним способом отримують суспензію каучуку багатого сіркою, яку потім висушують у тверді плитки. Сврехплотные гумові плитки в подальшому проходять низькотемпературний піроліз в середовищі азоту в результаті чого отримують вуглецеву сажу, придатну для виготовлення анодів акумуляторних батарей. Одержуваний таким чином технічний вуглець має більший економічний ефект, ніж застосування високочистих сортів графіту, і це не рахуючи екологічного ефекту від такої переробки.